Nieuws Taxi Breda en Taxi Algemeen

Taxi Gilde Breda ijvert voor positiever imago lokale taxibranche

Taxi-Gilde-Breda-FOTO-ADDO-SPRANGERS-Medium-700x350

11/02/2015 Tags: Taxi Gilde Breda, taxichauffeurs, verordening, vignet Door: Addo Sprangers

BREDA – Ophef met ‘foute’ taxichauffeurs? Als het aan de leden van het Taxi Gilde Breda ligt, behoort dat straks tot het verleden. “Wij zijn niet alleen chauffeurs, maar ook ambassadeurs van de stad,” aldus voorzitter John Klem.

DOOR ADDO SPRANGERS

Berichten over ruziënde taxichauffeurs, over illegale snorders en over wangedrag op taxistandplaatsen lijken de laatste tijd schering en inslag. Wie het nieuws in de lokale media volgt, zal al snel in de veronderstelling verkeren dat er in Breda een heuse taxioorlog woedt. De soep wordt volgens taxivervoerder John Klem echter heter gegeten dan zij wordt opgediend. Wel is hij ervan overtuigd dat het in de lokale taxibranche allemaal een stuk beter kan. Met een eigen keurmerk en een Gildevignet op naam van de chauffeur van Taxi Gilde Breda hoopt hij dat het spreekwoordelijke kaf van het koren kan worden gescheiden.

Zelfregulerend
Volgens voorzitter John Klem kan de taxibranche namelijk zelf in belangrijke mate bijdragen aan een positiever imago. “Wij zijn niet alleen chauffeurs, maar ook ambassadeurs van de stad,” vindt hij. “Het is heel eenvoudig: zonder klanten kunnen wij niet bestaan. Het is dus zaak om ervoor te zorgen dat klanten bij een chauffeur een veilig en prettig gevoel hebben. Een klant moet netjes en hoffelijk worden behandeld en ook kunnen instappen voor een korte rit. Alles draait om normen en waarden. Wie zich als taxichauffeur bij het Taxi Gilde Breda aansluit, verplicht zich dan ook om zich aan bepaalde gedragsregels te houden.” Dat laatste is niet vrijblijvend. Wie zich niet aan de regels houdt, kan sancties tegemoetzien. Klem: “Het Taxi Gilde Breda is een zelfregulerend orgaan. We spreken elkaar aan om te zorgen dat de kwaliteit hoog blijft. Zou iemand in de fout gaan, dan heeft een interne commissie de bevoegdheid om onmiddellijk maatregelen te nemen.” Bij externe klachten buigen zich naast het Taxi Gilde Breda zelf ook politie, gemeente en een onafhankelijk persoon zich in een onafhankelijke commissie over de kwestie. Daarmee weet een klant van het Taxi Gilde Breda zich verzekerd van een onafhankelijke klachtenafhandeling.

Gesprekspartner
Inmiddels hebben zich al zo’n vijftig taxichauffeurs bij het Taxi Gilde Breda aangesloten. Dat het gilde als een serieuze gesprekspartner wordt gezien, blijkt wel uit de plannen om de bij het gilde aangesloten chauffeurs eventueel ook in bijzondere omstandigheden in te zetten. Klem: “Bij bijvoorbeeld calamiteiten zouden we als chauffeurs ingezet kunnen worden. Hierover vinden inmiddels gesprekken plaats met diverse instanties.”

Taxivignet
Het zogeheten Gildevignet waaraan de leden van het Taxi Gilde Breda herkenbaar zijn, is absoluut iets nieuws.
Er is al wel een landelijk kwaliteitskeurmerk in de vorm van een zogeheten TX-vignet en tijdens het carnavalsfeest van 2013 werd in Breda een evenementenvignet ingevoerd om te voorkomen dat taxi’s van buiten de regio – die niet over onder andere de benodigde stratenkennis beschikken – tijdens carnaval in Breda en omgeving zouden rijden. Dat laatste leverde positieve ervaringen op. Het evenementenvignet wordt nu niet alleen met carnaval, maar ook tijdens het Breda Jazz Festival gebruikt. Het liefst zou John Klem zien dat dit het hele jaar door gebeurt. Wat hem betreft kan er daartoe niet snel genoeg een permanente gemeentelijke verordening komen. “Met een verordening regelt de gemeente meteen voor een belangrijk deel de kwaliteitswaarborg,” zegt John Klem. “Het dient vooral de belangen van de klant.”
Beeld van de taxistandplaats bij het centraal station in Breda. Inmiddels hebben zich al zo’n vijftig taxichauffeurs bij het Taxi Gilde Breda aangesloten. Het gilde pleit voor een permanente gemeentelijke verordening. FOTO ADDO SPRANGERS

Print Friendly, PDF & Email